فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال تاکنون ۴۳۵ هکتار از اراضی ملی در این استان خلع ید، قلع و قمع و رفع تصرف شده است. 
کد خبر: ۱۴۳۹۸۶۴
نویسنده ابوالفضل شمسی

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا سرهنگ صادق محمدی روز یکشنبه  افزود: از این میزان ۳۶۷ هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری در این استان در قالب ۱۶۳ فقره خلع ید، قلع و قمع و رفع تصرف شده است.

 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: افزون بر این ۷۱ فقره با مساحت ۶۸ هکتار نیز از عرصه‌های ملی این استان در قالب تبصره یک ماده ۵۵ (جرائم مشهودی که ماموران خیلی سریع و بدون ارجاع به مقام قضایی ارجاع می‌دهند) رفع تصرف شده است.

 

کمبود نیرو در یگان حفاظت منابع طبیعی

 

وی با اشاره به وجود یک میلیون و ۳۱۰ هزار هکتار عرصه ملی در چهارمحال و بختیاری گفت: در زمان حاضر به ازای هر ۳۰ هزار هکتار مرتع یک نیرو و به ازای هر ۶ هزار هکتار جنگل یک نیروی حفاظت و در حوزه ناوگان حمل و نقل نیز به ازای ۴۳۰هزار هکتار از اراضی ملی یک خودرو در استان وجود دارد.

 

محمدی با اشاره به افزایش تخلفات درعرصه‌های طبیعی گفت: بیشترین تخلفات در عرصه‌های منابع طبیعی از جمله تصرف عدوانی، قطع درختان برای تعلیف دام و تامین سوخت مورد نیاز جنگل نشینان، قاچاق چوب و احداث کوره زغال سنتی گزارش شده است.

 

مردمی‌سازی یگان حفاظت

 

به گفته محمدی، مردمی‌سازی یگان حفاظت با هدف جلب مشارکت جوامع محلی، ساماندهی همیاران طبیعت و هوشمندسازی از جمله راهبردهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

 

وی در خصوص هوشمندسازی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده ارتباط بی‌سیم دیجیتالی در تمام شهرستان‌ها و خودروها، نصب جی.پی. اس (GPS)در خودروها، راه‌اندازی خط مانیتورینگ با هدف بررسی خط سیر و عملکرد واحدهای گشت برقرار است.

 

محمدی ادامه داد: همچنین در سطح استان ۱۶ نقطه برای نصب دوربین پایش تصویری در عرصه‌های منابع طبیعی مکان یابی و در حال پیگیری و در دست اقدام است.

 

وی با تاکید بر توسعه و تقویت یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: تقویت تعاملات یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف هم افزایی و فرهنگ سازی در خصوص حفاظت از عرصه‌های ملی از جمله دیگر راهبردهای این یگان به شمار می‌رود.

 

محمدی بر ضرورت استفاده از کد امداد جنگل و مرتع ۱۳۹ و تلفن ۱۵۰۴ تاکید کرد و گفت: تاکنون یک هزار و ۳۴۵ خبر و گزارش مربوط به منابع طبیعی از طریق خط تلفن ۱۵۰۴ و سامانه ۱۳۹ دریافت شده است و از این تعداد یک هزار و ۹۸ فقره از گزارش‌های مردمی منجر به تشکیل پرونده و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شده است.

 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: از مردم و دوست داران طبیعت تقاضا می‌شود چنانچه تخلفی در عرصه های ملی جنگلی و مرتعی اعم از تصرف عدوانی ،قاچاق چوب، احداث کوره زغال ،قطع درختان جنگلی و سایر موارد در حوزه منابع طبیعی مشاهده کردند مراتب را از طریق کد امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و سامانه ۱۳۹ گزارش کنند.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها